שֵׁם

השקעתם במיתוג לעסק? אל תתנו למתחרים לגנוב לכם!
ב׳, יונ 13 2022, 13:30

גלריית תמונות

גלריית וידאו

תאור

כמו שממציאי פטנטים דואגים לרשום אותם כדי למנוע חיקויים כך בעלי עסקים / נותני שירות צריכים להגן על המוניטין המסחרי שלהם. אחת הדרכים הראשונות להגן על המוניטין היא לרשום את סימן המסחר של העסק.

מהו סימן מסחר?
סימן מסחר הוא סימן שאיתו העסק, השירות או המוצר מזוהה על ידי כלל הציבור. ובשתי מילים סימן מסחר הוא חלון הראוה של העסק. הוא יכול להיות מורכב מאותיות, מילים, סמלים, משפטים או שילוב ביניהם ובמקרים יוצאי דופן, אף מצורה תלת-ממדית או אפילו מצבע מסוים.

המטרה בסימן המסחר היא ליצור זהות וקשר בין סימן המסחר למוצר או השירות אותו אתה מוכר או משווק. כלומר, הצרכן, בראותו את סימן המסחר, יקשר בין המוצר או השירות שנושאים את סימן המסחר, לבין מקור הסחורה או השירות. למשל, כאשר צרכן נכנס לחנות נעליים ורואה נעל עם סמל של שלושת הפסים, הוא באופן אוטומטי מייחס את הנעל לחברת אדידס.

סימני מסחר ידועים ומוכרים הם למשל הלוגו של מרצדס, המילים Just Do It של חברת נייק ועוד כהנה וכהנה. אך גם הלוגו שלכם הוא סימן מסחר לכל דבר ועניין.

ככל שהשימוש בסימן על ידי בעל הסימן יהיה גדול יותר, כך יגבר הצורך להגן על הסימן מפני העתקות ומפני שימוש בידי מתחרים פוטנציאלים.

כיצד מקבלים בלעדיות על סימן מסחר?
הדרך להעניק בלעדיות בסימן מסחר לבעליו, ולמנוע מאחרים לעשות שימוש בסימן זהה או דומה היא בדרך של רישום הסימן אצל רשם הפטנטים, העיצובים וסימני המסחר. מגישים בקשה לרשם, ובה מפרטים את המוצרים או השירותים שלגביהם מתבקש לרשום את הסימן. כך למשל, אם מישהו רשם סימן מסחר לגבי כלי טייס, הרי שלאחרים יהיה אסור לעשות שימוש בסימן לגבי מטוס, אך לא לגבי כלי מטבח.

החוק קובע כללים ותנאים בהם על הסימן לעמוד כדי שיהיה כשיר לרישומו כסימן מסחר. התנאי הכי חשוב ואשר מעורר הכי הרבה סוגיות משפטיות הוא בכך שעל הסימן להיות "בעל אופי מבחין", דהיינו שבאמצעות הסימן ניתן להבחין בין המוצרים המיוצרים על ידי בעל הסימן לבין המוצרים המיוצרים על ידי אחרים. זאת אומרת ששם גנרי או שם המתאר את המוצר או השירות עבורו מבוקש לרשום את הסימן, לא יהיה כשיר לרישום כסימן מסחר. למשל, הסימן "תפוחים ואגסים", ככל הנראה, לא יהיה כשיר לרישום כסימן מסחר עבור פירות.

כך לדוגמה, הבקשה לרישום הסימן "לחם בשר", עבור שירותים להספקת מזון ומשקה ורשת מסעדות בשריות, נדחתה בידי רשם סימני המסחר מאחר ומדובר בשם של מאכל, הרי שהסימן נוגע ישירות למהות הסחורה או השירות להן נועד הסימן. מצד שני, הסימן Apple (תפוח באנגלית) יהיה כשיר לרישום עבור מכשירי טלפון ואלקטרוניקה מכיוון שאין כל קשר בין פירוש המילה Apple למכשירי אלקטרוניקה (ואכן על שם חברת "אפל" הידועה נרשמו מאות סימני מסחר בישראל וברחבי העולם).

גם סימן המתאר את המוצר או השירות עבורו מתבקש להירשם, לא יהיה כשיר לרישום. כך למשל, הסימן "הכי מהר על הכביש", ככל הנראה, לא יהיה כשיר לרישום כסימן עבור כלי רכב. כך למשל, הבקשה לרישום הסימן "חוויה באנגלית" עבור שירותים הקשורים ללימודי השפה האנגלית, נדחתה בידי הרשם מפני שהסימן בעצם מתאר את השירות עבורו מבוקש הסימן, ועל הסימן להישאר פתוח לרשות הרבים באותו תחום של סחורה או שירות.

סימני מסחר שהפכו למטבע לשון יש סימני מסחר שהפכו לגנריים במהלך השנים, לאחר שהביטוי הפך למטבע לשון בידי הציבור. דוגמאות לסימנים גנריים הן למשל ג'יפ (שהפך לשם גנרי עבור רכבי שטח), וזלין (שהפך לשם גנרי עבור משחה שומנית למניעת יובש), פריג'ידר (שהפך לשם גנרי עבור מקררים), סלוטייפ (שהפך לשם גנרי עבור סרטי הדבקה), ג'קוזי (שהפך לשם גנרי עבור בריכה קטנה מחוממת עם זרמים) ועוד רבים.

חשיבות רישום הסימן לעסק עסקים ויזמים רבים אינם מודעים לחשיבות של רישום הסימן עוד בשלב מוקדם ואף בשלב תחילת השימוש בסימן על ידי בעל הסימן, אך מדובר בפעולה שיכולה להיות קריטית עבור העסק, וזאת מכמה סיבות:

א. ייעול אכיפה ומניעת הפרות
כאשר סימן איננו רשום, ובמצב בו מישהו משתמש בסימן מסחר זהה או דומה לסימן שלך, ותרצה לתבוע אותו בגין שימוש זה ולמנוע ממנו לעשות שימוש בסימן, תצטרך להוכיח שהסימן רכש מוניטין וכי הציבור מזהה את הסימן כסימן הקשור אליך. אך, במידה והסימן רשום, אין צורך בהוכחה כזאת ודי בכך שהסימן בו נעשה שימוש זהה או דומה לסימן הרשום שלך כדי למנוע שימוש בידי מתחרים.

ב. רישום בינלאומי
עסקים רבים מעוניינים להרחיב את פעילותם גם מעבר לים כגון בארה"ב, אירופה, סין ואף במדינות קטנות יותר. ברבים ממדינות העולם, חשיבות הרישום היא אף גבוהה יותר מבישראל מסיבות מגוונות כמו שיווק, מוניטין, היקף מכירות, חוקים שונים ועוד. בהתאם לפרוטוקול מדריד (הסכם בינלאומי אשר מדינות רבות חתומות עליו, לרבות ישראל), ניתן להגיש בקשה אחת בינלאומית לרישום סימן מסחר במדינות רבות (מה שכמובן מוזיל משמעותית את הרישום בכל מדינה ומדינה). רישום כזה, אפשרי רק בהתבססו על רישום במדינת המקור. כלומר, בעל עסק ישראלי שרוצה להגיש בקשה לרישום בינלאומי באמצעות פרוטוקול מדריד, יהיה עליו קודם לרשום את הסימן בישראל.

ג. מניעת רישום סימן זהה או דומה על ידי מתחרים
יש לשים לב כי במידה ובעל סימן אינו רושם את סימנו, הוא חשוף לכך כי אחרים ירשמו סימן זהה או דומה לשלו, ובכך ימנעו ממנו לעשות שימוש בסימן שלו עצמו. מצב כזה עלול להסב לעסק נזק כלכלי רב, במיוחד כאשר עסק כבר פעיל תקופה וסימן המסחר שלו מזוהה איתו על ידי קהל הצרכנים. אם יידרש להפסיק לעשות שימוש בסימן בעקבות רישום סימן זהה או דומה על ידי מתחרה, הרי הוא עלול לספוג נזקים כבדים.

ד. עיכוב מוצרים מפרים במכס
לפי פקודת המכס, על פקידי המכס לעכב מוצרים המיובאים לישראל, אם המוצרים נחזים להיות מפרים סימן מסחר רשום. מדובר בהליך אכיפה יעיל ביותר עבור בעל עסק או יצרן שסובל ממתחרים שמייבאים חיקויים של המוצרים שלו לישראל, שכן המוצרים מעוכבים כבר בהגיעם למכס, עוד לפני שמופצים ברחבי הארץ, מה שכמובן היה מקשה על האכיפה. כלומר, גם אם יש עילות משפטיות נוספות לעצור את שיווק המוצרים בישראל (כמו למשל גניבת עין או תחרות לא הוגנת), הרי שעילות אלו אינן מספיקות עבור עיכוב במכס. בשונה מהפרת סימן מסחר רשום, אשר כן מהווה עילה לעיכוב במכס.

ה. סימן מסחר הוא נכס לכל דבר
כמו כל נכס מוחשי כמו רכב, דירה, מחשב או מטלטלין אחרים, גם סימן מסחר, כאשר הוא רשום, הוא נכס, שווה כסף. במקרים של סימן מוכר של מותג ידוע, שווי סימן המסחר יכול לעמוד גם על מאות אלפי שקלים ואף מיליוני שקלים.

לאור כל האמור לעיל, מומלץ מאוד לכל יזם, יצרן או בעל עסק לפעול לרישום השם או הסימן איתו הוא מזוהה ומוכר לציבור הצרכנים ואשר משמש אותו במסחר. זה יכול להיות שם החברה שלו או העסק שלו, הלוגו בו הוא משתמש, משפט שבאופן קבוע צמוד לשם העסק או הלוגו, שילוב של כאלו ועוד.

מדובר בהליך שעל פי רוב אינו יקר ואשר יעניק לעסק שקט נפשי וביטחון. אל תזלזלו בסימן המסחר שלכם!

המאמר נכתב ע"י נתנאל גולדמן, עו"ד המתמחה בתחום הקניין הרוחני והמשפט המסחרי.

טל':076-5384709 | נייד:054-946-7420
וואטסאפ: 054-946-7420
דוא"ל: office@ngoldman.co.il
אתר: https://shemesh.us/8JJ6 

_____________________________________________________

ShemeshOnline

קבלו את כל העדכונים, האירועים והמבצעים בבית שמש!

הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ: https://sheme.sh/7hJK

או בטלגרם: https://t.me/BeitShemeshIdkunim

0

פריטים

 לא נמצאו תוצאות
לא נמצאו תוצאות
נסה לשנות את החיפוש או המסנן שלך כדי למצוא את מה שאתה מחפש.
אין פריטים

CATEGORIES

 לא נמצאו תוצאות
לא נמצאו תוצאות
נסה לשנות את החיפוש או המסנן שלך כדי למצוא את מה שאתה מחפש.
אין פריטים

המשויך לחברה

 לא נמצאו תוצאות
לא נמצאו תוצאות
נסה לשנות את החיפוש או המסנן שלך כדי למצוא את מה שאתה מחפש.
אין פריטים

דוברים

There are no speakers found

ספונסרים

There are no sponsors found

מארגנים

 לא נמצאו תוצאות
לא נמצאו תוצאות
נסה לשנות את החיפוש או המסנן שלך כדי למצוא את מה שאתה מחפש.
אין פריטים

הורדות

 לא נמצאו תוצאות
לא נמצאו תוצאות
נסה לשנות את החיפוש או המסנן שלך כדי למצוא את מה שאתה מחפש.
אין פריטים